پارس دیتالایف

حجاب

توسط : mahdi   |   بازدید 1523   |   درتاریخ 17 تیر 1391
مرجع وبلاگ نویسان؛خداوند بزرگ و منان را سپاس و ستایش که طبیعت را به زیور گل‌ها و سرسبزی آراسته و آسمان را به چراغ ستارگان روشنایی و تلألو بخشید و عقل آدمی را با سرمایه فطرت و علم امتیاز داد و استعدادهای نهفته‌اش را با الهامات فطری و پیروی از ره آورد پیامبران الهی شکوفا ساخت و «عفاف، این خلعت زیبا را بر بلندای قامت انسان تقدیر داد تا کرامت وی به ملکه ظهور برسد و از حیات زیستی به حیات طیبه منتقل شود و به انوار الهی و صفات روحانی تخلق یابد. عفاف، راز زیبایی روح است و جمال باطن و جلوه جمال حق تعالی. »
ان اللّه جمیل و یحب الجمال 1
بدرستی که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد.
عفاف جلوه حیاء است و حیاء حقیقت دینداری است، لذا رسول اکرم (ص) می فرماید:
«هرکس حیا ندارد دین ندارد. » 2
از آنجایی که رشد و شکوفایی هر انسانی مستور در حیاء و عفاف است، ایزد متعال لباس و پوشاک را در لابه‌لای نعمت‌های بیکرانش، برای آشکار کردن عفاف و حیاء به بشر ارزانی داشت و سپس اشتیاق درونی زن را به «عفاف و حجاب» با تشریح قانون پوشش در شرایع الهی مستحکم کرد تا گوهر هستی «زن» در صدف پوشش صیانت گردد و گل در گلخانه محفوظ بماند و جامعه از فرو افتادن به گرداب فساد و تباهی نجات یابد و به همین دلیل پوشش، این تحفه الهی، برای پاسخ به تمایلات فطری بشر به او هدیه شد. هدیه ای گرانقدر که غنچه عزت و آبروی مردمان را در ورای خویش محفوظ و مصون نگاه می داشت.
نبی اکرم (ص) پس از مبعوث شدن، یعنی از همان زمان که گل‌های بینش و بصیرت یکی پس از دیگری شکفتند و در گستره گیتی عطرافشانی کردند. نماز را آورد تا ستونی محکم برای بنای انسانیت باشد و روزه را تندیسی برای تقوا ساخت و سپس از حج کنگره ای تشکیل داد که همه ساله مسلمانان جهان به زیارت خانه خدا و بندگان خدا روند و وقتی دریافت اکسیر معرفت در جان مؤمنان و مؤمنات جای گرفته و اثرات اصول دین و فروع آن هویدا گشت برای سربلندی و عزتشان حکم دیگری آورد که حکم «حجاب» بود، در آن هنگام که یثرب «مدینه النبی» نام می گیرد، یعنی آنجا که مدینت و تمدن اسلامی شکل و شکوفا می شود. پس حجاب حکمی است که انسان‌های آگاه و بصیر می توانند آن را پذیرا باشند برخلاف عقیده عده ای که حجاب را باعثعقب ماندگی و ناآگاهی و باحجاب را مرتج و عقب افتاده و دور از اجتماع می پندارند می باشد و شاید مهم‌ترین دلیلی که حکم حجاب در مدینه نازل شد هم همین امر باشد. 3
زن مظهر جمال و زیبایی و عفاف است و مرد مظهر شیفتگی و مجذوب شدن، از آن جهت فرهنگ غنی و ارزشمند اسلام، پوشش و حجاب را برای بانوان لازم دانسته و حجاب را حافظ ارزش‌های والای معنوی زنان در برابر مردان قرار داده است، موضوع حجاب، که ارتباطی معقول و منطقی با کنترل و هدایت مناسب و صحیح امیال جنسی انسان دارد هماره بخشی عمده از رسالت انبیاء، اولیاء و ادیان و علما بوده است، به طوری که همیشه یکی از وظایف آنان مقوله عفاف بوده، در پافشاری بر منزلت عفاف همین بس که دین اسلام مقام و جایگاه عفیف را حتی از شهید در راه خدا برتر دانسته‌اند. 4
در جامعه ای که زیر نظر پیامبر اکرم (ص) اداره می شد زنان از صحنه‌‌های مختلف اجتماعی شرکت می کردند، اما هرگز حریم عفت و تقوا را نمی‌شکستند در نتیجه کار به اختلاط زیان‌بار، که امروزه موجب تباهی بسیاری از اجتماعات شده، منتهی نمی‌گردید.
پس بیاییم حجاب این پرچم پاکدامنی و عفاف را در پرچین‌های باور کم‌باوران و ناآگاهان به اهتزاز درآوریم تا نسیم روحبخش‌اش سعادت و سلامتی اجتماعی ما را تأمین و غبار از گلبرگ‌های وجودمان بزداید.
1. محمدباقر مجلسی؛ اصول کافی.
2. همان.
3. ناهید طیبی، مقاله حجاب و عفاف، مروری دوباره 1 مجله پیام زن شماره 11.
4. سوره المؤمنون، آیه 3.
بازدید کننده گرامی ، شما به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.
ارسال یک نظر

نام:*
ایمیل:*
متن پیام:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler
دو کلمه ای را که در تصویر
مشاهده می کنید وارد کنید :*

پایگاه خبری تحلیلی صدای برخوار

جستجو در سایت

موضوعات

تبلیغات

آخرین مطالب

برترین مطالب

آگهی متنی

حمایت میکنیم

نظرسنجی

نظرشما در مورد سایت؟

 

ISFBLOGER.IR © 2015 | Isbloger.ir

کلیه حقوق متعلق به مرجع وبلاگ نویسان بوده و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلا مانع است

شاهد

Theme : shahed